Global Schools Aktivite Rehberleri ile STEM Dersi Planlamak: İklim Değişikliği ve Enerji
- Büşra Dursun
- DOI: https://doi.org/10.61150/gedikyay.250309
- s.119-141
Bu ders tasarımı, enerji sorununa sürdürülebilir bir çözüm getirmek amacıyla multidisipliner bir eğitim modeli sunmaktadır. Enerji üretiminde kullanılan yöntem ve teknolojilerin iklim değişikliği üzerindeki etkisi, 2030 hedefleri doğrultusunda dikkatle ele alınması gereken konulardan biridir. Global Schools Advocate bakış açısıyla hazırlanan bu ders planı, Global Schools’un sınıf içi uygulama rehberleri, Smithsonian Science for Global Goals’un aktivite modülleri ve Türkiye eğitim sisteminin fizik, kimya, biyoloji, matematik ve STEM kazanımları ile zenginleştirilmiştir. Bu bağlamda, EN-ROADS simülatörü kullanılarak öğrencilerin sürdürülebilir bir enerji üretim modeli oluşturmayı deneyimlemeleri amaçlanmıştır. Ders planında SKH 7 (Erişilebilir ve Temiz Enerji), SKH 9 (Sanayi, Yenilikçilik ve Altyapı), SKH 13 (İklim Hareketi) ve SKH 16 (Barış, Adalet ve Güçlü Kurumlar) hedeflerine atıfta bulunulmuştur. Smithsonian Science for Global Goals’un “Energy” (enerji) ve “Climate Resilience” (iklim direnci) modülleri ile birlikte enerji ve iklim değişikliği kavramları ele alınarak, STEM ile sürdürülebilirlik birleştirilmiştir. Grafik okuma ve yorumlama becerileri matematik kazanımlarını hedeflerken, enerji ve ekoloji boyutlarıyla biyoloji ve kimya kazanımları da kapsanmıştır. Teknoloji kullanımıyla ise bilgisayar bilimleri kazanımlarına temas edilmiş, multidisipliner bir plan oluşturulmuştur. Bu ders tasarımı, öğrencilere hem enerji kaynaklarının verimli kullanımı hem de iklim değişikliğiyle mücadelede etkili yöntemler hakkında farkındalık kazandırmayı hedeflemektedir. Günümüz dünyasında enerji sürdürülebilirliğine yönelik sorumluluğumuzun bilincinde olarak hazırlanan bu çalışma, öğretmenlere de çok boyutlu bir eğitim modelinin rehberliğini sunmaktadır. Bu plan, eğitimin geleceğini şekillendirecek STEM ve sürdürülebilirlik birleşiminin etkileyici bir örneğini teşkil etmektedir.
Kaynakça
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2024). Maarif modeli kazanımları. Alındığı adres: https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari .
- Babiker, M., Berndes, G., Blok, K., Cohen, B., Cowie, A., Geden, O., Ginzburg, V., Leip, A., Smith, P., Sugiyama, M., & Yamba, F. (2022). Cross-sectoral perspectives (Chapter 12). In P. R. Shukla, J. Skea, R. Slade, A. Al Khourdajie, R. van Diemen, D. McCollum, M. Pathak, S. Some, P. Vyas, R. Fradera, M. Belkacemi, A. Hasija, G. Lisboa, S. Luz, & J. Malley (Eds.), Climate change 2022: Mitigation of climate change. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009157926.005.
- Ediger, V. Ş. (2017). Enerji jeopolitiğinin uluslararası iklim değişikliği girişimleri üzerindeki etkisi. Uluslararası İlişkiler, 14(54), 45-70.
- Uzmen, R., & Arar, A. A. (2024). 21. yüzyılda enerji kullanımı ve iklim değişikliği. T.C. Dışişleri Bakanlığı. https://www.mfa.gov.tr/21_-yuzyilda-enerji-kullanimi-ve-iklim-decisiklici.tr.mfa .
- Akın, F. N. (2021). Küresel iklim değişikliği hakkında en çok merak edilenler. Bilim ve Teknik, Kasım 2021.
- Aksay, C. S., Ketenoğlu, O., & Kurt, L. (2005). Küresel ısınma ve iklim değişikliği. SÜ Fen Dergisi, 25, 29-41.
- Yapraklı, S., & Bayramoğlu, T. (2017). Türkiye’de enerji kullanımı ve iklim değişikliği: 1990-2030 dönemine ilişkin tanımsal bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 430-453.
- Teaching for Future.(2018) Module 4: Data, tools, and resources – Using climate simulations and games. https://teachingthefuture.eu/module-4-data-tools-and-resources-using-climate-simulations-and-games/ .
- Şen, A. İ., Kocabaşoğlu, B., Biçer, B., Kalkan, Ç., Şahin, E., Özel, E., Evren Özer, İ., Selvi, M., Böyükata, M., Çevik, M., Keleş, Ö., Oktay, Ö., Canbazoğlu Bilici, S., Çevik, U., & Özdem Yılmaz, Y. (2023). Sürdürülebilir kalkınma ve STEM eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. https://www.nobelyayin.com/surdurulebilir-kalkinma-ve-stem-egitimi-20988.html .
- Çorlu, M. S., & Çallı, E. (2020). STEM kuram ve uygulamaları.
- Smithsonian Science For Global Goals. (2024). Climate resilience! How can communities adapt to a changing climate? Smithsonian Institution.
- Global Schools Platform. (2024). Global schools activities guide, Responsible Consumption.
- IPCC. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press. DOI: 10.1017/9781009157896.
- Church, J. A., & White, N. J. (2011). Sea-Level Rise from the Late 19th to the Early 21st Century. Surveys in Geophysics, 32(4–5), 585–602. [DOI: 10.1007/s10712-011-9119-1](https://doi.org/10.1007/s10712-011-9119-1 )
- FieldsofFuel.org. (2024). Fields of Fuel: A sustainable farming game simulator [Screenshot]. Retrieved from http://fieldsoffuel.org/
- Climate Interactive & MIT Sloan Sustainability Initiative. (2024). EN-ROADS Climate Solutions Simulator [Screenshot]. Retrieved from https://en-roads.climateinteractive.org/
- Climate Interactive & MIT Sloan Sustainability Initiative. (2024). C-ROADS Climate Change Policy Simulator [Screenshot]. Retrieved from https://c-roads.climateinteractive.org/